Ο κ.
Αλέξανδρος Νικήτας είναι ένας από τους νεότερους και πλέον ελπιδοφόρους
εκπρόσωπους της τοπικής μας αυτοδιοίκησης όντας εκλεγμένος Δημοτικός Συμβουλος
του Δήμου Δράμας και παράλληλα επιστημονικός σύμβουλος της Σουηδικής Κυβέρνησης
και ερευνητής του Πανεπιστημίου Chalmers του Γκέτεμποργκ. Αυτή η
τελευταία του ιδιότητα καθώς και ένα εξαιρετικά πλούσιο για την ηλικία του
βιογραφικό είναι που κάνει την συμβολή του στα τοπικά μας δρώμενα ιδιαίτερη,
καθώς ο κ. Νικήτας προωθεί φιλοδραμινές πρωτοβουλίες των φορέων που υπηρετεί
στο εξωτερικό που είναι ικανές να προσφέρουν οφέλη στην περιοχή μας χωρίς το παραμικρό για εμάς κόστος. Διαβάστε τα όσα
ενδιαφέροντα είχε να πει με αφορμή αυτή την συνέντευξη.
Πως πήρατε την απόφαση να ασχοληθείτε με την πολιτική Και ειδικότερα με την τοπική αυτοδιοίκηση;
Η αποφασή μου να ασχοληθώ ενεργά με
τα κοινά ήταν στο πλαίσιο της ανιδιοτελούς μου διάθεσης να προσφέρω στον τόπο
που γεννήθηκα, μεγάλωσα και αγάπησα σε μια κρίσιμη και ιστορική για την χώρα
συγκυρία, που το κάθε «παρών» μετράει. Θέλησα με τα εφόδια που έχω με κόπο
αποκτήσει να γίνω, στον μικρό βαθμό που μου επιτρέπεται, αρωγός θετικών
εξελίξεων και να εκπροσωπήσω τον νέο άνθρωπο και τις αγωνίες του να δει την
σελίδα να γυρίζει απο το κατεστημένο του «λίγου» και του «ανεπαρκούς». Η τοπική αυτοδιοίκηση για μένα είναι το
τελευταίο απόρθητο οχυρό μιας στεγνά παγκοσμιοποιημένης πολιτικής και ένας εν
δυνάμει παρθένος πυλώνας ανάπτυξης που μπορεί να αλλάξει με τις σωστές δράσεις
καινοτομίας την ταυτότητα μιας πόλης συμβιβασμένης στις χαμηλές πτήσεις.
Θέλω να μου πείτε δυο λόγια για το
αντικείμενο των σπουδών σας
Είμαι διδάκτορας Πολιτικός
Μηχανικός-Συγκοινωνιολόγος με εξιδείκευση την αστική αναβάθμιση/αναγέννηση μιας
σύγχρονης πόλης. Πιο συγκεκριμένα έχω ΜEng
Πολιτικού Μηχανικού από το Πανεπιστήμιο του Durham, MSc στον Συγκοινωνιακό Σχεδιασμό από το Πανεπιστήμιο Napier του Εδιμβούργου, ΜΑ στην Εφαρμοσμένη Κοινωνική Έρευνα στον χώρο του
Δομημένου Περιβάλλοντος και Διδακτορικό στο Χώρο των Μεταφορών και της
Κοινωνίας και τα δύο από το Πανεπιστήμιο UWE του Μπρίστολ.
Κύριε Νικήτα, δραστηριοποιήστε στη Σουηδία έντονα τον τελευταίο καιρό. Ποιες είναι οι ασχολίες σας εκεί;
Είμαι Επιστημονικός Ερευνητής του
Πανεπιστημίου Chalmers με αντικείμενο τον Αστικό Σχεδιασμό και τις Μεταφορες και παράλληλα
Επιστημονικός Σύμβουλος της Κυβερνησης της Σουηδίας και συγκεκριμένα του
Σουηδικού Κέντρου Σχεδιασμού Αστικού Μελλοντος. Η κυριότερη μου δραστηριότητα
αφορά την ερευνητική οργάνωση του Διακρατικού προγράμματος LIP Shanghai Σουηδίας - Κίνας
από το πόστο του Ερευνητικού Συμβούλου και Εκπρόσωπου της Σουηδικής Συμμετοχής.
Παράλληλα διδάσκω στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα των Μηχανικών Βιομηχανικού Σχεδιασμού στο αντικείμενο της ειδικότητας μου. Καθημερινά προσπαθώ να τιμώ τα
χρώματα της Δράμας από ένα δύσκολο μετερίζι και αισθάνομαι περήφανος γι αυτό.
Ήταν δύσκολη η απόφαση να μένετε για αρκετό διάστημα μακριά από την πατρίδα και τον τόπο καταγωγής σας; Πως το επιλέξατε αυτό;
Καμία απόφαση δεν είναι εύκολη ή
αυτονόητη όταν αφορά το τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τις δυνατότητες, τις
ευκαιρίες και το μέλλον του ένας νέος. Κάθε απόφαση έχει κόστος και μετριέται
σε θυσίες. Επέλεξα αυτή την θέση γιατί πέρα από ελκυστική ευκαιρία για την
επαγγελματική μου καριέρα έκρινα ότι μπορεί να αποτελέσει ένα σημείο αναφοράς
σε μια εξωστρεφή προσπάθεια να αγκαλιαστεί η παραμελημένη μας Δράμα από
κινήσεις τρίτων που ουδεμία σχέση θα είχαν ειδάλλως ποτέ με την πόλη μας. Ήδη
έχω έρθει σε συμφωνία με τους Σουηδικούς φορείς με τους οποίους συνεργάζομαι
για να διεξάγουμε ένα ερευνητικό πρόγραμμα στην Δράμα, χωρίς κανένα κόστος για
τον Δήμο μας, με θέμα την ενδεχόμενη ομαλή και επιστημονικά βιώσιμη
εισαγωγή κοινόχρηστων ποδηλάτων. Η Δράμα
έχει ανάγκη να τραβήξει τα βλέμματα όλων για να βγει από το περιθώριο, οπότε άνθρωποι
που μπορούν να το πετύχουν αυτό από την όποια θέση τους πρέπει να το
επιδιώκουν.
Είστε επιστημονικος ερευνητής του
Πανεπιστημιου Chalmers. Ποιες είναι οι διαφορές στο σύστημα παιδείας των δυο χωρών καθώς και οι διαφορές στον τρόπο λειτουργίας ενός ξένου Πανεπιστημίου;
Τι συμβουλές θα δίνατε σε νέους που θέλουν να ασχοληθούν με το δικό σας αντικείμενο;
Θέλει μεράκι και πολύ δουλειά. Να
το αγαπάς αυτό που κάνεις. Τίποτα δεν έρχεται χωρίς αγώνα. Οπότε η αρχή που
είναι και το ήμισυ του παντός είναι να το έχεις πάρει απόφαση και να είσαι
διατεθειμένος να το παλέψεις σθεναρά μέχρι το τέλος.
Θα ήθελα το σχολιο σας για το θέμα των ΤΕΙ στη Δράμα που έφερε το σχέδιο ΑΘΗΝΑ
Από τον Ιούνιο του 2012 με πρόταση μου στον Δήμο Δράμας που άνοιγε το θέμα
της επαναλειτουργίας του Τμήματος Οινολογίας και Τεχνολογίας Ποτών και μάλιστα
σε νέα καινοτόμα πρότυπα και κατόπιν, με προ ημερησίας διάταξης τοποθετήσεις
μου σε συνεχόμενες συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, χτυπούσα τα
καμπανάκια γι αυτή την διαφαινόμενη καταιγίδα που με μαθηματική ακρίβεια θα
χτυπούσε την πόρτα μας. Δεν εισακούστηκα
τότε δυστυχώς. Αμέσως μετά το προσχέδιο του ΑΘΗΝΑ, επιχείρησα με δημόσια
αναφορά μου μια καταγραφή των αδιάσειστων στοιχείων που αιτιολογούν την
διατήρηση και ενίσχυση των δύο τότε υπ’ατμόν Τμημάτων της πόλης μας για να
βοηθήσω με τρόπο πρακτικό στην επαναδιαπραγμάτευση που έπρεπε να γίνει. Η
πρόταση μου στοιχειοθετεί την απόλυτη συμβατότητα του Τμήματος Οινολογίας και
Τεχνολογίας Ποτών με την τοπική ταυτότητα της Δράμας αναδεικνύοντας τα σπουδαία
συγκριτικά πλεονεκτήματα που δίνει η εν δυνάμει σύμπραξη της οινοποιητικής
επιχειρηματικότητας του νομού με την εκπαίδευση και την έρευνα στο τομέα του
τρίπτυχου αμπελουργία -οινοποίηση– εμπορία. Επίσης περιγράφει την συμβιωτική
σχέση του Τμήματος Αρχιτεκτονικής Τοπίου με την Δραμινή κοινωνία αλλά και την
μοναδικότητα του Τμήματος σε πανελλήνια κλίμακα που δεν μπορεί να θυσιαστεί
ελαφρά τη καρδία όταν μιλάμε για ένα αντικείμενο με κατοχυρωμένη επιστημονική
αυτονομία παγκοσμίως. Αυτό που κερδίσαμε
είναι η επαναλειτουργία του «εν υπνώσει» για δυό χρόνια
Τμήματος Οινολογίας και Τεχνολογίας Ποτών με μόλις 75 νέους εισακτέους και
μόλις 3 μόνιμους καθηγητές και η ουσιαστική κατάργηση του Τμήματος της
Αρχιτεκτονικής Τοπίου με μετάθεση θανάτου το σωτήριο έτος 2018. Παρηγοριά στον
άρρωστο και ελεημοσύνη στον φτωχό συγγενή δηλαδή και καλό θα είναι να μην
κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας. Εκ των πραγμάτων η Δράμα θα ζήσει το εξής αδιανόητο:
ενώ ουδέποτε απόλαυσε την κοσμογονία που
σήμανε για όλη την υπόλοιπη περιφέρεια μας η ίδρυση ενός σημαντικότατου
αριθμού Πανεπιστημιακών Τμήματων και
Σχολών με τους χιλιάδες φοιτητές τους, καλείται αυτή να θυσιάσει ένα
επιτυχημένο Τμημα από το υστέρημα της, για το καλό όλων και στο όνομα των «ίσων
ευκαιριών». Όμως και ο εμπαιγμός έχει τα
όρια του. Δεν πρέπει να αρκεστούμε στα ημίμετρα και να αναλάβουμε εργολαβικά
τον ρόλο μιας σύγχρονης Ιφιγένειας. Αυτό το στραπάτσο ίσως σηματοδοτήσει και
την ακροτελευταία μας ευκαιρία να αποδείξουμε εμπράκτως ότι πήραμε την απόφαση
να πάψουμε να είμαστε μια ζωή παράρτημα των γειτόνων μας και ενωμένοι σε κλίμα
πανδραμινής ομοψυχίας, βάζοντας κάτω και ιεραρχώντας με τρόπο επιστημονικό τις
αξιώσεις μας για το μέλλον, να διεκδικήσουμε το καλύτερο για εμάς πριν έρθουν
παρόμοια εγκληματικά τελεσίγραφα.
Τι άποψη επικρατεί στη Σουηδία για
την Ελλάδα;
Τείνουμε δυστυχώς να χάσουμε την έξωθεν καλή μαρτυρία λόγω της γενικευμένης
μεν, ανυπόστατης δε, προπαγάνδας για τους δήθεν μπαταχτσήδες, φιλοτομαριστές
και τεμπέληδες Έλληνες. Μας έχουν για τον αδύναμο κρίκο μιας ένωσης
καταδικασμένης να αποτύχει λόγω των πολλών διαφορετικών ταχυτήτων που
αναπτύχθηκαν στο εσωτερικό της από τα κράτη-μέλη της. Θετικό είναι ότι όλοι οι
απλοί πολίτες που συνομιλώ καθημερινά αναγνωρίζουν ότι ο αρνητικός
πρωταγωνιστής των υφεσιακών εξελίξεων αυτών είναι η Γερμανια και η λύση για μια
πραγματική Ευρώπη των εθνών ξεκινάει από τον περιορισμό των εξουσιών της.
Πολλοί Σουηδοί πάντως είναι
φιλέλληνες και μας συμβουλεύουν
να ψάξουμε την λύση πρώτα εκ των έσω. Ένα σύγχρονο «συν Αθηνά και χείρα κίνει».
Ειναι συχνο το φαινομενο της μεταναστευσης των νεων σε μεγαλα αστικα κεντρα της Ελλαδας ή του εξωτερικου. Θα ηθελα τη δικη σας γνωμη για αυτο το φαινομενο
Δυστυχώς η Δράμα μας και γενικότερα
και η χώρα μας ολόκληρη φυλλορροεί. Χάνει μέρα με την μέρα το ζωτικότερο της
κεφάλαιο. Χάνει τους νέους της. Αποψιλώνεται από εκείνα τα κύτταρα του
κοινωνικού ιστού της που μπορούν εν δυνάμει να
σηκώσουν το βάρος των στοχευμένων ανατροπών που θα μας βάλουν ξανά σε
ρότα ανάπτυξης και προόδου. Πρέπει να αγκαλιάσουμε τους νέους και να τους
αξιοποίησουμε για το καλό της χώρας και των ιδιαιτέρων πατρίδων τους. Η
ανάπτυξη πλέον πρέπει να γίνει συνώνυμο της δημιουργίας θέσεων εργασίας μέσα
από έναν συγκεκριμένο ανά τόπο στρατηγικό σχεδιασμό. Αν καταφέρουμε να
επικαιροποιήσουμε το «ουδείς προφήτης στον τόπο του» στις σημερινές συνθήκες
που κανείς δεν περισσέυει από τον αγώνα επιβίωσης που δίνουμε, δυστυχώς θα
έχουμε έγκληματίσει στυγνά κατά του ίδιου του εαυτού μας.
Τι θα συμβουλεύατε εναν νεο που
εχει παρει αυτη την αποφαση; Σιγουρα θα εχετε γνωση επι του θεματος δεδομένου
οτι το εχετε βιωσει αυτό
Ο νεός άνθρωπος που θα βρεθεί αντιμέτωπος
με το δίλημμα αυτό πρέπει να αναμετρηθεί με τον ευατό του και να δει τι
πραγματικά θέλει, τι έχει αξία γι αυτόν, τι μετράει περισσότερο. Όπως είπε και
μεγάλος ποιητής μας «δεύτερη ζωή δεν έχει» οπότε αν μπορεί κανένας να ανοίξει
τα φτερά του και να πάρει και τον τόπο του «μαζί» του ας μην φοβηθεί να το
κάνει.
Μιλήσατε για ένα ερευνητικό
πρόγραμμα που θα συμβάλλει στην ενδεχόμενη εισαγωγή ενός δικτύου κοινοχρηστων
ποδηλατων στην πόλη μας. Τι ακριβως ειναι αυτο; Δωστε μας καποιες πληροφοριες.
Τα κοινόχρηστα ποδήλατα αποτελούν ένα «πράσινο» χαμηλού κόστους και
εξαιρετικά ευέλικτο μέσο μεταφοράς, που αποδεσμεύει τον χρήστη από την αυστηρή
έννοια της ιδιοκτησίας και του δίνει το δικαίωμα να μπορεί να πάρει ένα
ποδήλατο από ένα σημείο της πόλης έναντι συνήθως ενός ελαχίστου αντιτίμου, να
κάνει την διαδρομή της επιλογής του και να το αφήσει κάπου κοντά στον τελικό
του προορισμό. Θα μπορεί για παράδειγμα ο εν δυνάμει χρήστης να δανειστεί ένα
ποδήλατο από από έναν σταθμό κοινόχρηστων ποδηλάτων, με συγκεκριμένες
προδιαγραφές ασφαλείας, εγκατεστημένο στο Πάρκο των Κομνηνών για να πάει στη
δουλειά του στο Διοικητήριο, όπου και θα το αφήνει σε έναν παρόμοιο ποδηλατικό
σταθμό. Για την επιστροφή του θα δανειστεί ένα ποδήλατο από τον σταθμό του
Διοικητηρίου ακολουθώντας ακριβώς την ίδια διαδικασία με αντίστροφη αυτή την
φορά πορεία. Ένα δίκτυο με σταθμούς παραλαβής και κατάθεσης ποδηλάτων σε
κομβικά σημεία της Δράμας θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες όλων των
συμπολιτών μας που ψάχνουν για έναν οικονομικό εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς που
σε αντίθεση με το αυτοκίνητο προάγει την ψυχική και σωματική τους υγεία.Με τον
τρόπο αυτόν, μπορεί κανείς να αποσυμφορίσει το κέντρο της πόλης από έναν
σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο, να προωθήσει έμπρακτα το ποδήλατο ως μια νέα μορφή
βιώσιμης αστικής κινητικότητας και να βάλει τις βάσεις για την δημιουργία ενός
πιο καλαίσθητου και ανθρώπινου αστικού περιβάλλοντος που στην ουσία θα
σηματοδοτεί την αλλαγή της λειτουργίας του σε πλαίσια που συνάδουν με τους
καιρούς, τόσο σε οικολογικούς όσο και σε καθαρα οικονομικούς όρους. Μου δόθηκε
η δυνατότητα, μετά απο δικό μου αίτημα και υπό την αιγίδα των φορέων που
εργάζομαι, να ξεκινήσω ένα πρόγραμμα έρευνας, πάνω σε αυτές τις γραμμές, για
τον τόπο μας. Στόχευση μου είναι να προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε τι
δυνατότητες υπάρχουν, για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτό το μέσον ελκυστικό
στους Δραμινούς, οριοθετόντας τις καλύτερες δυνατές λύσεις. Μέσω
ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων θα γίνει μια προσπάθεια να καταγραφούν οι
προσδοκίες των υποψηφίων χρηστών του συστήματος, οι προτεραιότητες που θέτει ο
συμπολίτης μας για να αγκαλιάσει αυτό το μέσο, οι ενδεχόμενες δυνατότητες και
τα πιθανά εμπόδια ουτως ώστε η πόλη να μπορέσει να απελευθερωθεί σε μεγάλο
βαθμό από έναν αντιστρόφως ανάλογο των δυνατοτήτων της αυτοκινητιστικό φόρτο.
Είναι πολύ σημαντικό όταν σχεδιάζεις ένα μέτρο, να το προσαρμόζεις στις
πραγματικές ανάγκες αυτών που θα το χρησιμοποιούν, για να έχει την ανάλογη
ανταπόκριση και τελικώς να λειτουργεί ευεργετικά για την πόλη. Πρόθεση μου είναι,
μετα από την πρόταση μου στο Δημοτικό Συμβούλιο, να επικοινωνήσω με όλους τους
τοπικούς φορείς της Δράμας για να είναι συμμέτοχοι σε αυτή την προσπάθεια. Τα
αποτελέσματα αυτής της δουλειάς ευελπιστώ, να μπορέσει ο Δήμος ή ενδεχομένως
και η Περιφέρεια, να τα αξιοποιήσει για το καλό του τόπου, εισάγωντας ένα
σύγχρονο και άκρως ανταγωνιστικό πρόγραμμα κοινόχρηστων ποδηλάτων, που θα δώσει
στην πόλη μας ένα διαφορετικό χρώμα.
Κλεινοντας τη συνεντευξη αυτη θελω
να κανουμε μια αναφορα στα ταξιδια σας ανα τον κοσμο, σε καποια απο τα οποια,
αν δεν κανω λαθος, εχετε βραβευτει;
Πολλά και ενδιαφέροντα ταξίδια έχει
η ημερήσια διάταξη της ζωής ενός πανεπιστημιακού ερευνητή. Έχω την χαρά να έχω
περιπλανηθεί από την Χαβάη, το πράσινο μαργαριτάρι στην μέση του Ειρηνικού,
μέχρι στις μακρινές Ινδίες και την περίφημη Ροζ πόλη της Τζαϊπούρ και από την
μητρόπολη των 23 εκκατομυρίων της Σαγκάης μέχρι τα πέρατα της Σκανδιναβίας. Δύο
φορές διακρίθηκα σε διεθνείς διαγωνισμούς για τις επιστημονικές μου εργασίες
και βραβεύτηκα σε παγκοσμίως αναγνωρισμένα συνεδρια στην Χαβάη και τις
Βρυξέλλες συγκεκριμένα.
Θα θελατε να προσθεσετε κατι;
Οι καιροί είναι πολύ δύσκολοι.
Θέλει κουράγιο και έμπνευση για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τους κάθε λογής
σκοπέλους που βρίσκουμε μπροστά μας. Ας πετάξουμε παρωχημένες νοοτροπίες και
κουσούρια του παρελθόντος που μας φέρανε ως εδώ στον κάλαθο των αχρήστων και ας
διεκδικησουμε με ομοψυχία και χωρίς εκπτώσεις το δίκιο του τόπου μας και των
παιδιών μας με δυναμισμό θέτοντας εκείνους που δεν θέλουν να γυρίσουν σελίδα
στο περιθώριο της σκέψης μας. Όλοι μαζί μπορούμε, και ας φαντάζει απλησίαστο.
Σας ευχαριστω θερμα.
Και εγώ σας ευχαριστώ για την
ευγενική σας φιλοξενία.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου